mandag, oktober 22, 2007

DR viser optakt til u-landskalender

Børnenes U-landskalender er mere end blot et stykke pap. I år følger der en cdrom med computerspil for de 3-6-årige med i pakken, og de lidt større børn kan spille onlinespillet Mayas Eventyr.

Og nu i november viser DR1 hver torsdag en række optaktsfilm i programmet Fandango kl. 17.30. Her kan danske børn (og deres forældre) se, hvordan de guatemalanske børn lever.

Så husk at blænde op torsdag den 1. november.

Etiketter: ,

tirsdag, august 07, 2007

Store Gule S-Dag

I den forgangne weekend kom så den store gule dag i Danmark. Men her i Guatemala skete det allerede weekenden før, da filmen om verdens mest berømte gule familie, Los Simpson (uden flertals-s), havde verdenspremiere samtidig i mange lande.


Jeg vil tro at familien Simpson er mindst lige så populær blandt tv-seere i Guatemala som i Danmark. Det kan egentlig godt overraske mig lidt. Når jeg har set The Simpsons/Los Simpson i hhv. Danmark og Guatemala har jeg tit tænkt på, hvordan de mange kulturelle referencer og politiske hentydninger bliver forstået uden for USA.

Jeg kan forstå at produkter som amerikansk fastfood og moderne popmusik rider rundt i hele verden på den store globaliseringsbølge. De forekommer trods alt ret lette at konsumere for de fleste forbrugere. Men serien om The Simpsons indeholder så mange kommentarer til USA's politiske konjunktur og aktuelle popkulturelle fænomener, til landets historie og til væsentlige værker fra verdenslitteraturhistorien, at man ikke skulle tro, at serien ville kunne globaliseres let.

Men måske er det heller ikke så let endda. Det viser sig jo også, at når befolkningen i Mellemamerika spiser fastfood på f.eks. Pollo Campero, har det ikke helt samme kulturelle betydning, som når amerikanerne går på McDonald's. Og selv om de fleste spansk-talende unge i Guatemala kender Gloria Gaynors indspilning af "I Will Survive", så er det de forskellige ranchero-versioner af samme sang, som man kan finde hos piratcd-handlerne på mange gadehjørner. (De er i øvrigt et lyt værd).

Samtidig med globaliseringen af produkterne sker nemlig en lokalisering af mad- og musikkulturen. Det samme gælder tv-serierne og mange spillefilm, som vi i Guatemala får i dubbede versioner indtalt af mexicanske skuespillere.

Jeg har altid hadet de dubbede versioner, ikke fordi de mexicanske skuespillere er dårligere end f.eks. de amerikanske; men fordi jeg gerne vil høre stemmen der tilhører den person, som jeg ser på skærmen. (I parentes må jeg indrømme, at den indvending ikke giver så meget mening netop når det gælder animationsfilm som The Simpsons/Los Simpson, med mindre der er gået fisk i synkroniseringen).

Nu har jeg dog omsider forstået pointen med dubbingen. Det handler jo ikke bare om den sproglige, men også om den kulturelle oversættelse. Lige som replikkerne bliver også de kulturelle og politiske referencer i "The Simpsons" oversat - til mexicansk.

Og lige som den danske oversætter af Tintin, Jørgen Sonnergaard, føjede noget af sit eget til i de danske albums, så har de mexicanske dubbere af Simpson også udvist megen kreativitet.

Faktisk lidt for meget, syntes producerne af den dubbede tvserie. Den mexicanske kvinde der lægger stemme til Bart, improviserede replikken, "¡Qué onda, Padre Amaro!", i et afsnit hvor Bart hilser på en moralsk anløben(?) katolsk præst. Replikken er en henvisning til den mexicanske film El Crimen del Padre Amaro med Gael Garcia Bernal i hovedrollen som den syndefulde præst. En genial kulturel oversættelse til mexicansk, som også forstås af de guatemalanske seere. Det blev dog for meget for selskabet, der dubber serien, og Marina Huerta fik besked på at finde på noget andet at sige.

Og så til sidst: Jeg er en stor fan af Simpsons, men var noget skuffet over filmen. Den føltes som et langt tvafsnit, men uden det bid og den kant, som de bedste afsnit byder på. Hvis du har en Flashplayer i din browser kan du se en trailer med en af de sjovere scener her på siden.

Etiketter: , , ,

onsdag, marts 28, 2007

Kan indianere danse disco?

Her kan du se svaret:



Seebach Bands udførelse af The Shadows' Apache fra 1977 er ganske mindeværdig, og er blevet en helt lille kult hos Youtube og Google Video. Måske de skulle forsøge sig med "indianerfletninger eller ej...".

Det er et par år siden, jeg opdagede klippet fra en udsendelse på DR2, og siden har jeg nydt det adskillige gange. Det må være sådan nogle videoklip, videodelingstjenesterne er skabt for. Jeg håber DR2 og Google lader det ligge længe endnu. Det er jo et fantastisk billede på, hvad en "indianer" var i 1970'ernes popkultur.

Måske har også du set klippet før. Men har du også opdaget, at den dansende indianerpige, der dukker frem bag tipien og så kælent kalder på Apache Boy...!, i dag er en prominent politiker fra Dansk Folkeparti? Foruden sit maveskind er hun mest kendt for at trække udtalelser frem og tilbage. Jeg taler om hende, der hele tiden har problemer med, at andre lægger svinske udtalelser ud på hendes hjemmeside, så hun selv - og alle andre - kommer til at tro at det er hende selv, der mener, hvad der står på hendes hjemmeside, ind til hun kommer i tanker om, at det er nogle andres meninger, selvfølgelig. Jeg taler om: Louise Frevert.

Etiketter:

mandag, marts 26, 2007

Lillenørderne leger mayaer

En dansk mor har gjort mig opmærksom på, at Fjernsyn for dig i morgen tirsdag viser Lillenørderne på tur til Mexico, hvor de "leger mayaer".

Det sker på DR1 kl. 17.30.

Jeg håber de er bedre til det end Mel Gibson.

Mon de danske journalister der har påstået at mayakulturen er forsvundet og at "mayasproget er uddødt", nu begynder at blive klogere?

UPDATE:
Ansporet af min treårige vens begejstring for programmet, tændte jeg for fjernsynet i går aftes for at se programmet om Lillenørd og mayaindianerne, og det var ganske fornøjeligt at se programværterne lege indianere i Mexico.

Jeg var lidt skuffet over at mexicanerne stort set ikke optrådte i programmet, som mest foregik alene i junglen med de to værter. Kun i begyndelsen blev en kvindelig indianer i en gadebod udnævnt til mayaindianer. Hun bar ellers en huipil, som ligner dem nahuaerne (efterkommerne af den gamle aztekerkultur) i delstaten Veracruz på Mexicos østkyst bruger. Men ret skal være ret, der er også mayaer i Veracruz (wastekerne), så hvem ved. Og i begyndelsen af programmet finder de besøgende ud af, at der findes flere forskellige indianere, og at de ikke alle er éns! Høvdingefjeren bliver skiftet ud med en "kongekrone". Det er flot formidling for børn.

Programværterne så bort fra, at spanierne ikke fandt guld i Mexico. Historierne om, hvordan spanierne torturerede og derefter henrettede mayaerne på det grusomste for at få dem til at fortælle, hvor de havde gemt det guld, som de ikke havde, er ellers berømte. Selv DR og Jyllandspostens Explorer har tidligere fortalt denne historie.

Men o.k., lidt kunstnerisk frihed kan vel godt tillades. Også da de lod som om, at mayaernes kakao var sødet, skønt sukkerrøret først kom til Amerika med spanierne, som havde lært det at kende fra araberne. Det er jo dét, der hedder at lege, ikke?

Og så skal Lillenørd have tak for at minde om, at spanierne ikke kun tilbød glasperler og spejle i bytte for guldet og sølvet. De tilbød også indianerne alle de mange sygdomme, som Lillenørd valgte at kalde "Den spanske Syge", helt gratis!

Etiketter:

fredag, oktober 14, 2005

"Nu er vi alle en survivor" (ii)

CBS har nu åbnet deres webside om hjælp til ofrene for orkanen Stan i Guatemala og Mellemamerika. Det jo godt nok, men dens indhold er mildest talt mærkværdigt. Det er tydeligt, at reality-tvselskabet slet ikke har vidst, hvordan det skulle røre ved "virkeligheden".

Det mest iøjnefaldende på siden er ikke opfordringen om at give hjælp, men en advarsel mod at give penge til indsamlinger på et falsk grundlag. Hvad mon "Louisiana Society for the Prevention of Cruelty to Animals" har gjort for at komme på CBS' liste over organisationer, som fortjener et bidrag?

Webloggeren Rob Mercatante på ElCanche.com har kommenteret CBS' initiativ. Han hæfter sig ved at der slet ikke linkes til siden om katastrofen, når man besøger "Survivors" hjemmeside.

Den slags "hjælp" kan vist egentlig bare være lige meget.

Update: Efter kritik har CBS nu ændret deres side om hjælpen. Læs mere hos elCanche.

Etiketter: ,

torsdag, oktober 13, 2005

Gringoer leger indianere (ii)

Jeg er ikke den eneste, som har undret sig over, at realityshowet "Survivor" (optaget i Petén, Guatemala) bare er kørt videre, som om intet var hændt efter orkanen Stan, som har dræbt tusindvis af mennesker og gjort op mod hundredtusinde hjemløse.

Men som Al Tompkins skriver, så optages programmerne i forvejen og alle optagelser var færdige længe inden orkanen ramte landet. Jeg håber producerne gør alvor af overvejelserne om at nævne orkanen og behovet for hjælp i forbindelse med showet.

Foreningen af latinamerikanske journalister i USA har gjort opmærksom på, at katastrofen i Guatemala har fået meget lidt dækning i medierne. Guatemalas krise har været overskygget af katastrofen i Pakistan i samme uge, hvor titusindvis af mennesker er dræbt ved et jordskælv, og det har betydet mindre medieopmærksomhed og formentlig også mindre hjælp fra andre lande til Guatemala og Mellemamerika. Hvis Survivor-folkene beslutter sig for at gøre noget ved det, er det selvføgelig al ære værd.

Jeg har i en tidligere post også omtalt protesterne over tvprogrammets fremstilling af mayaerne og mayakulturen. Jeg kan på ingen måde sympatisere med den barnagtige måde, hvorpå folkene fra CBS lader deltagerne lege mayaer ved at klæde sig ud som prærieindianere i tempelruinerne i Guatemalas jungle. Jeg er da også endt med at underskrive det åbne brev til CBS, som Natives Against Racial Stereotypes (NARS) har bedt om støtte til.

Protesten taler især ud fra nordamerikanske forhold og ud fra, hvordan indianere opfattes i USA. Det er på en måde naturligt nok, fordi programmet jo vises i USA, og fordi deltagerne i Survivor mere ligner prærieindianere end mayaindianere, når de klæder sig ud.

Men jeg må indrømme, at jeg snarere følte trang til at grine end til at blive vred, da jeg så disse voksne mennesker iført legetøjsfjer og krigsmaling. Denne karikatur hører hjemme i USA og spiller ikke nogen større rolle i Guatemala, hvor mayaindianerne i årtusinder har været majsbønder og ikke prærie-nomader. Det er først og fremmest denne prærie-karikatur af "indianerne", som NARS har reageret imod, og det er fint, når de i det åbne brev skriver:

"The producers provided the contestants with materials which were clearly intended to impose a North American Plains Indian stereotype on a distinct South American culture and to imply that all Indigenous cultures are inter-changeable."

Det er også helt fint, at NARS opfatter sig så meget som del af en international indiansk bevægelse, at gruppen vil solidarisere sig med mayaerne og forsvare dem. Men netop derfor kan NARS heller ikke udtale sig på vegne af mayaerne, som jo i øvrigt ikke bor i Sydamerika, men i Mellemamerika.

Der er mange andre ting ved Survivor-programmet, som vil være langt mere fornærmende for vore dages mayaer, end de forhold som NARS har lagt vægt på. Jeg er forarget over, at CBS's folk har fået lov til at bo inde i tusindårige templer, som ligger på helligt område og stadig er offersteder for nutidens indianere - og som har været gravsteder for den gamle højcivilisation.

Survivor-folkene har endda fået lov til at grave gamle potteskår op og bruge dem i camping-husholdningen, og de har fået lov til at grave huller på gamle tempelpladser til pælene i deres "spejderlejr" og til at bygge videre på dele af den ældgamle struktur. Affaldet fra lejren smides også på det hellige område.

Krigsmaling og legetøjsfjer er noget, som de fleste mayaer i Guatemala godt vil kunne grine af. Det er gravskænderi og lemfældig omgang med gamle helligsteder til gengæld ikke.

At det så er idiotisk at CBS påstår, at nu skal deltagerne spille "The Ancient Mayan Ball Game", men at det så viser sig at de spiller et helt andet spil, som intet har med mayaerne at gøre - ja det forekommer næsten som en triviel indvending i forhold til den grove udnyttelse af mayatemplerne.

Den kommercielle udnyttelse af mayatemplerne er ikke noget nyt. I den gamle film "Star Wars: A New Hope" (1977) ses et rumskib under indflyvning ved rebellernes hovedkvarter i tempelbyen Tikal i Peten, Guatemala. Jeg husker også en Fantareklame, hvor en dåse rullede ned ad pyramidens mange trappetrin, til den tørstendes store fortrydelse. Der må være mange penge på spil.

Etiketter: , ,

tirsdag, oktober 11, 2005

Gringoer leger indianere

Måske kender du det nordamerikanske reality-tvshow "Survivor". Hvis jeg fortæller, at det er den nordamerikanske udgave af Robinson, ved du sikkert, hvad jeg taler om.


Tv-showet er i gang med en ny runde, som foregår i Guatemala. Regering og turistindustri har ligget på knæ for tv-holdet og deltagerne i programmet, som har fået lov at boltre sig og bo (sic!) i ellers beskyttede junglearealer og i de bevarede mayatempelbyer ved Yaxha i Peten.

Programmet har været omgivet med fantastisk meget medie-forskræp, det der på amerikansk slet og ret hedder hype. Nu ligger "guatemala adoption" ikke længere i toppen i Overtures statistikker over de mest søgte ord på internettets søgemaskiner. Til gengæld har "guatemala survivor" lagt sig i top tre for søgninger om Guatemala i de seneste måneder.

På Blog de mi Guatemala kan man se et lille reklamespot for udsendelsen, som fortæller om, hvordan deltagerne i konkurrencen denne gang bliver "forced to embrace the ancient Maya lifestyle".

Og her på billedet fra tv-serien kan man se, hvad det er CBS mener. Deltagerne hopper rundt med fuld krigsmaling og nogle temmelig selvlysende plasticfjer(?), der tilsyneladende er købt i BR (eller Wal-Mart).



Survivor spiller på alle de eksotiske maya-strenge og fortælller om de gådefulde, men blodtørstige mayaer, der godt kunne lide at ofre mennesker. Selvfølgelig! Hvad havde vi regnet med, da myndighederne gav tv-folkene fra CBS adgang til de fredede ruiner? Og det ligger sikkert myndighederne fjernt at klage over, at mayakulturen her gøres til et eksotisk lille stykke popkultur, som kan pakkes ned og konsumeres af den moderne forbruger, for det gør det guatemalanske offentlige turistkontor jo netop selv, så ofte det kan komme af sted med det.

I realityshowet spiller deltagerne det hellige gamle spil, som i dag på spansk bare kaldes el juego de la pelota, "boldspillet". De gamle mayaer var vilde med en sport, der gik ud på at skyde en bold af massivt gummi gennem en ring på boldbanens væg. (Spanierne, der ikke kendte til gummi, mente til gengæld, at bolden måtte være forhekset, for de havde aldrig før set en kugle hoppe af sig selv). I de store tempelbyer kan man i dag stadig bese hundredevis af disse boldbaner bygget i sten.

Forskerne mener, at taberne - eller måske vinderne? - blev ofret til guderne, når kampen var afgjort, og det får Survivor selvfølgelig maksimal spændingseffekt ud af i programmet. Det manglede da bare, fristes man til at sige.


Men, men, men... globaliseringen har også betydet, at de indianske bevægelser nu er internationale, og man slipper ikke længere sådan bare af sted med hvad som helst. Indianske grupper i USA har klaget til CBS over denne stereotype fremstilling af maya-indianerne. De er vrede over, at Survivorfolkene skal rende rundt med fjer på så man skulle tro, at det var fastelavn i en børnehave, men de er især vrede over udsendelsens fokus på mayaernes blodtørst. Så vrede, at de opfordrer til boycott af CBS.

Mange moderne mayaaktivister i Guatemala er lige så heftige i deres afvisning af de gamle mayaers brutale ofringer. Men hvorfor benægte, at mayaerne ofrede mennesker? Jeg ved udmærket godt at vikingerne voldtog, brændte byer og ofrede slaver, men det føler jeg mig lissom ikke ansvarlig for, vel?

Svaret er, at lige siden invasionen og folkemordet begyndte for 500 år siden har indianernes påståede blodtørst været både englænderne og spaniernes moralske halmstrå, når man skulle legitimere nødvendigheden af at underlægge sig de indianske folk. At indrømme at mayaerne ofrede mennesker, kommer for mange indianere - mayaer og nordamerikanske "native Americans" - til at smage af at give spanierne og englænderne moralsk ret til at indtage landet.
(fortsættes)

Etiketter: , , ,