Jomfruen af Guadalupe
I dag fejres i Mexico el Día de la Virgen de Guadalupe, dagen hvor jomfruen i Mexico i 1531 viste sig for indianeren Juan Diego. Juan Diego fik overtalt den mexicanske biskop til at lade opføre en helligdom for Jomfruen - den der blev til den verdensberømte basilika, som i dag er et af Latinamerikas største valfartssteder - og i 2002 blev Juan Diego til San Juan Diego, da han blev kanoniseret af el Papa Juan Pablo Segundo (Pave Johannes Paul II).
Dyrkelsen af Jomfru Maria i den mørkhudede Guadalupe-udgave er enorm og vidner om hendes fantastiske popularitet, ikke bare i Mexico men i hele Mellemamerika.
Også i Guatemala fejres denne dag til ære for "den indianske Maria". Hvis du er så heldig at være i landet, kan du deltage i festen og nyde de traditionelle julegodter som torrejas og buñuelos, mens du iagttager skolebørnenes optog.
De "hvide" ladino-mødre klæder i dag deres småpiger ud som indianere og lader dem gå i optog i deres lånte eller lejede dragter. Hvad der ville være utænkeligt resten af året - at ladinoer bærer indianske dragter - er muligt på denne ene dag. (At San Juan Diego var azteker mens børnene i Guatemala klædes ud som "mayaer", er så underordnet i denne sammenhæng).
Sidste år kommenterede jeg på Blog de mi Guatemala det mærkværdige i det faktum, at selv ladino-familier, som tager afstand fra indiansk kultur, finder stolthed i at klæde deres børn ud som indianere på denne dag. Mine kommentarer vakte en ret heftig debat, og skønt debattørerne er sympatiske og velmenende mennesker, som jeg ikke ville beskylde for at foragte indiansk kultur, var det alligevel sigende at flere af debattørerne ikke inkluderede indianerne i deres "vi", når de talte om "vi guatemalanere" eller: los chapines.
I en butik i Chimaltenango, som sælger traditionelt kunsthåndværk og vævede klæder, så jeg engang en række små dragter, som skilte sig ud fra de andre ved at stoffet var af dårligere kvalitet og farverne ret smagløst sat sammen.
-Hvem vil mon gå i dem, er det de fattige indianere, som ikke har råd til de fine dragter, spurgte jeg?
-Nej, lød svaret, det er dragterne til dagen for Jomfruen af Guadalupe, som ladinokvinderne kommer for at købe til deres piger, for de ved alligevel ikke, hvad der er god kvalitet, og de ville heller ikke betale for det, hvis de vidste det.
Så kort og så klart! Ladinoerne skulle åbenbart ikke tro, at de bare sådan kan komme og købe sig en dragt og et stk. indianeridentitet. Jeg måtte føle sympati for den stilfærdige lille modstand, som lå i denne holdning, for det var svært ikke at give indianerne ret i det latterlige i, at ladinoerne kommer og køber noget billigt, fabriksfremstillet "vævet" tøj, som ingen indianere ville gå med, og som er "uautentiske" dragter af materialer og farvesammensætninger, som ikke tilhører nogen lokal tradition.
Hertil skal siges, at der også er ladinofamilier som lejer flotte og dyre traditionelle dragter til deres døtres deltagelse i optoget på dagen i dag, men det gør ikke billedet mindre grotesk.
Men hvad er egentlig oprindelsen til denne mærkelige indianske Maria? Og hvordan fik hun sit navn, Guadalupe, når hun nu viste sig i Mexico, og ikke Guadalupe? Læs mere om Jomfruen af Guadalupe her på bloggen i den kommende tid.
(fortsættes)
Etiketter: Guadalupe, Højtider og mærkedage