mandag, september 17, 2007

Valgobservation i Guatemala

En valgtilforordnet i San Marcos La Laguna kontrollerer, at vælgeren har sine stempler fra valgregistret i roden.

Forrige søndag d. 9. september var der valg i Guatemala. I stedet for at sidde hjemme i sofaen og følge valgresultaterne på tvskærmen, havde jeg meldt mig til en gruppe af observatører, som var sammensat af Mellemfolkeligt Samvirke og Vivamos Mejor i Panajachel.

Vi overvågede valghandlingen i to fattige kommuner ved Atitlansøen i Sololá. Som borger i det velordnede danske samfund kan man nemt glemme, hvor enorm en logistisk opgave det er at gennemføre en valghandling, og udfordringen bliver ikke mindre i et land som Guatemala, hvor vejene er usikre i regntiden, hvor en stor del af befolkningen ikke kan læse og skrive, og hvor der tales over 20 forskellige sprog.

Alt gik dog ordentligt til i San Marcos la Laguna og San Andrés Semetabaj, mens vi observerede valget. Først senere viste det sig, at der var opstået tumult i San Marcos om aftenen under stemmeoptællingen, og stemmesedlerne var blevet brændt af. Lignende problemer opstod i en snes kommuner, og politiet mener at der i nogle tilfælde er tale om optøjer planlagte af partier med tilknytning til den organiserede kriminalitet.

Jeg må tilstå, at jeg havde ambivalente følelser som valgobservatør. At de stemmeberettigede og kun de stemmeberettigede får lov at stemme, og at der ikke bliver fusket under stemmeoptællingen og at optællingen ikke bliver forstyrret, det er jo blot den absolutte minimumsforudsætning for et frit og retfærdigt valg. Men ingen valg i Guatemala kan være frie og retfærdige, med den voldelige valgkamp som vi oplever, og med de magtforhold, som vi lever under i Guatemala.

Sandheden er, at den helt afgørende manipulation og fordrejning af vælgernes stemmeafgivelse begynder længe før valgdagen. Brugen af stemmekøb og trusler om vold fra partier og politikere, der ønsker vælgernes stemmer, har ved dette valg nået en størrelsesorden, som jeg ikke tror er set siden demokratiseringen af landet i slutningen af 1980'erne. Og her skal man huske på, at det er de færreste guatemalanere der stoler på, at det der med hemmelige valg nu også er rigtigt. De fleste jeg har talt med uden for de store byer har en opfattelse af, at det alligevel altid kommer frem, hvordan man har stemt, og det kan de faktisk godt have ret i, for de store partier har systemer på plads til at overvåge, om de nu også får de stemmer de har betalt for.

Så selv om de forskellige organisationer der observerede valget, måtte erklære at det generelt var gået ordentligt for sig, så får ingen mig til at sige at der er demokrati i Guatemala. Desværre.

Jeg har skrevet om vores valgobservation i en artikel for MS. Du kan også se mine fotografier fra dagen i mit webgalleri hos Picasa.

Valgresultatet blev en skuffelse for venstrefløjen og for Rigoberta Menchú. Anden valgrunde af præsidentvalget afholdes den 4. november, og som ventet blev det UNE's Álvaro Colom og Partido Patriotas Otto Pérez Molina, som går videre. Vi må altså holde valgkampen ud endnu en halvanden måneds tid.

Mere om valgresultatet og anden valgrunde her på bloggen senere. I mellemtiden anbefaler jeg analysen fra NISGUA.

Etiketter:

1 kommentarer:

Klokken 16/2/08 06:47 , Anonymous Jakob Møldrup-Lakjer sagde ...

Hej Mikkel. Det er rigtigt interessant at læse om dine oplevelser med valget i Guatemala, ikke mindst fordi jeg har beskæftiget mig en del med "frie og fair valg" som et led i demokratiseringsprocessen i den 3.verden i kurset "Juridisk udviklingsbistand" sidste semester. Det er slående hvordan donorverdenen stadig anser selve valget som den afgørende faktor og overser alt det der går forud og efter. Demokrati er ikke kendetegnet ved valg og valgdeltagelse, men tværtimod gennem det politiske miljø og de politiske fora der består imellem valgene. Demokrati (eller demokratisering som det kaldes nu, hvor man har indset at der er tale om en process) er en svær definerbar størrelse, men kan vel bedre defineres som pluralisme, debatfora, folkelig forankring, anti-korruption osv. osv. Det særligt slemme er, at alle de relevante aktører er klar over dette. Men fra et donorsynspunkt er det bare langt mere effektivt i en indenrigspolitisk sammenhæng at give støtte til urner og valgobservatører end til en generel støtte til politiske fora osv., idet en sådan støtte er nemmere at "sælge" til den hjemlige befolkning, fordi det kan vejes og måles hvad man får for pengene. Resultatet sås tydeligt ved forrige valg i Danmark, hvor U-landsbistanden faldt betragteligt, samtidig med at regeringen indførte en "mest hjælp for pengene" strategi, som indebar en indgående kontrol og øremærkning, som først nu er ved at blive blødt op.

Det var lige en meget forsimplet kommentar på et ellers superspændende emne:-)

Jakob

 

Send en kommentar

<< Startside